torsdag 9. juni 2011

Visum = Checked

Jeg var, sammen med  resten av AFS studentene på visumintervju i Oslo den 26.mai. Og jeg har også fått flyruten og oppmøte-tidspunkt. Om dette ikke er tegn på at avreisen nærmer seg, så vet ikke jeg!

Studentene gikk sammen opp til ambassaden, hvor det var lang kø vi måtte stille oss i. Veldig glad for at herlige Roselinn var der med meg, vist ikke ville det nok vært litt kjedeligere å vente... Inne på ambassaden måtte vi vente enda lenger, og vi fikk god tid til å bli nervøse. Jeg satt og tenkte ut svar på spørsmål, og forbredte meg på å snakke engelsk, men gjett hva? Jeg fikk snakke norsk! De godkjente søknaden min. Men det var nok en tabbe... der skjønner det at jeg er litt bad jeg:
'
Okei, jeg kødder!

Etter intervju hadde vi noen timer hvor vi kunne surre rundt i byen, og gjett om jeg og Roselinn surret da. Over en time greide vi å bruke på å komme oss fra ambassaden til AFS kontoret. Sånn er det å være byjenter. Og retningssans hva er det liksom? Endte med at vi spurte noen stakkarer på gaten. Ikke at det var så mye hjelp i da... Samtalene gikk ca slik:

Meg og Roselinn: "Unnskyld, vet du hvor Øvre eller nedre Vollsgate er?"
Fremmed nr 1: "Ja, dere må gå opp til enden av gaten, og så til høyre.
15 min senere
Meg og Roselinn: "Okei, vi spørr en annen."
Fremmed nr 2: "Dere må til venstre, og så bare følger dere gaten bortover.
5 min senere
Fremmed nr 3: "Dere må gå nedover, og så til høyre"

Heldigvis fant vi tilslutt en søt dame som skulle samme veg som oss. Uten henne hadde vi vel fremdeles vært på villspor. Nysgjerrig på hvordan jeg skal overleve om jeg havner i en noenlunde stor by altså, Haha! 

En knapp time etter at vi hadde funnet frem møtte vi opp på ambasaden igjen, denne gangen for møte med ambassadøren. Da fikk vi oss nye venner, og mye info. Gøy det!

Etter på var det bare å slenge seg i bilen, og kjøre hjem igjen. Skulle egentlig ta fly begge veger, men den planen ble spolert da flyet mitt ble kansalert. Just my luck. Jaja, hjem kom jeg meg, og nå er jeg klar for USA! Synd at jeg ikke er i samme region som Roselinn da, hun har nemlig fått vertsfamilie i Wisconsin - Den heldiggrisen!


2 kommentarer:

  1. Haha, glømme ikkje den turen! Oooog eg er sikker på at du får deg familie snart! Men skjønna godt at du er lei no :( Håpe du kjem på ein finfin plass og får ein supergrei familie, det fortena du. :)

    SvarSlett
  2. Roselinn: Ja, så enig!:D Håper du har rett!:)

    SvarSlett