søndag 15. mai 2011

Å søke visum

Avreisen nærmer seg, men for å slippe inn i USA trenger en et visum. Jeg ble ferdig med visumsøknaden for en stund siden, men vet at mange fremdeles ikke har begynt, så jeg tenkte å skrive litt om hvordan det gjøres. 

Greit å vite før du begynner søknaden: 
- Om du ikke lagrer søknaden din før det har gått 20min blir søknaden din slettet, og du må begynne helt på nytt... Ekstremt irriterende å måtte fylle inn den samme informasjonen mange ganger, så husk å lagre ofte!
- Du må ha et portrettbilde av deg selv tatt rett forfra på 5*5cm. Kravene for bildet er strenge, og du kan lese dem her


For å starte visumsøknaden trykk her, gå nedover siden og trykk på "start appilcation". 
Velg så location: Oslo, Norway. 

Nå kan du trykke på "test photo" for å se om bildet ditt oppfyller kravene. Du bør også ta en utskrift av bildet på vanlig fotopapir, som du tar med på den amerikanske ambassaden. (Om du ikke får til å godkjenne noe bilde med en gang, kan du likevel gå videre i søknaden, og heller ta igjen bildet senere).
Nå er det tid for å gå videre. Trykk på "Start a new application".

I den første delen av søknad skal du fylle ut personlige opplysninger. 
Du fyller ut navn (om navnet ditt inneholder bokstavene Æ,Ø eller Å skal du i øverste feltet bytte de bokstavene ut med AE, OE og AA, og deretter skrive navnet ditt på den norske måten i feltet "Full name in native alphabet"). Resten av "Personal information 1" skal ikke være noe problem å fylle ut. 

I "Personal information 2" gjør du slik:
Nationality: Norway
Orher nation: no
National identification number: Skriv personnummeret ditt (11 siffer).
I de gjenstående feltene huker du av på  feltet "does not apply".

Når det kommer til pass-informasjon er det bare viktig å passe på at passet ditt er gyldig minst et halv år etter hjemkomst. Om det ikke er det er du nødt å skaffe deg et nytt pass før du fyller ut søknaden. 

I "Travel information" er det viktig at du velger "STUDENT/EXCHANGE VISA F, J, M, Q". 

De sidene som så følger er jeg litt usikker på hvordan fylles ut for dem som reiser med andre organisasjoner enn AFS, men om en er i tvil om det er det nok bare å ringe organisasjonen.

Så kommer noen sider om familie, skole og helse, i disse sidene er det bare å fylle ut det du blir bedt om. 

Nå kommer du til delen "Security and background". Her får du alle mulige underlige spørsmål, i denne stilen: 
Du svarer selvfølgelig "Yes" på alle sammen... haha, eller kanskje ikke. 

Så må du fylle ut informasjon om to voksne personer som ikke er i slekt med deg. Personlig spurte jeg venners foreldre. 

Nå fyller du ut "SEVIS information". Etter at dette er ferdig er det bare igjen å se over at søknaden stemmer, og bekrefte den. 

Så gjenstår bare intervju på den amerikanske ambassaden i Oslo. Hvor vidt du må ordne tid hos ambassaden selv, eller om organisasjonen din fikser det for deg tror jeg varierer fra organisasjon til organisasjon, jeg vet bare at AFS-studentene i alle fall har sine intervjuer 26. og 27.mai.
Lykke til med visumsøknaden!



  


 



12 kommentarer:

  1. huff søkingen virker skikkelig komplisert... haaha gruer meg til jeg må gjøre det der!

    SvarSlett
  2. Det var utrolig avansert det der! Vi bestilte tid hos ambassaden selv vi. Det var utrolig intresant. Bare vær ute i god tid, siden det kommer bare mer og mer folk. Jo tiligere time du har jo fortere går det ;)

    Du hadde utrolig kult design. Jeg linker deg! :) Det var bra at du ikke kom opp i noen fag btw.

    SvarSlett
  3. Men da er det sikker meningen at dere AFS utvekslingstudenter skal bli litt bedre kjent :) Da har du også selskap hele veien!
    Det er veldig lette spørsmål så det skal nok gå greit på engelsk også ;)

    SvarSlett
  4. hei hei! er veldig fornøyd så langt med stedet, tror det blir kjempebra, akkurat passelig med folk som du sier ! :-)
    det blir nok ikke altfor lenge til det blir deg, krysser fingrene for deg at det blir snart :-)

    SvarSlett
  5. Nyttig innlegg!! Hele søknadsprosessen med visumet virker så himla komplissert og kjedelig. Har ikke starta enda, haha!


    SV: SPENT, jaa! Blir sikkert utrolig rart å sitte på skolen mens hele Norge er ute og går i tog og spiser is. Og TROLLJEGEREN - ååh, så god idè!! Vertsmor har etterspurt norske matoppskrifter, så skal hvertfall ta med det. Og sjokolade, ja! Men har de ikke ostehøvel der borte? BRUNOST! ååh.

    Herregud, så flaut; det der måtte jeg ta i Google translate........ Heldig!! Er nok et par tyskprøver igjen her.. Alt skjer nå! Æsj, mai!

    SvarSlett
  6. Hahahahaha, sykt kul søknad :D

    Spania har ikke noe som helst å fylle ut... Skuffaa!!

    (Ps; hvem SKRIVER egentlig ja på punktet om prosistusjon??? Hallo-o?)

    SvarSlett
  7. Jeg er akkurat ferdig med søknaden og nå har gått en "emergency appointment" hos ambassaden den 15. juli. Gruer meg!

    Du har en kjempefin blogg forresten :)

    SvarSlett
  8. Sofie: Intervjuet med ambassaden er absolutt ingenting å grue seg til, lover! De stiller deg kun noen få spørsmål som "Hvor skal du?" "Er du staffdømt?" "Hvorfo vil du dra?" og lignende. Noenganger på engelsk, andre ganger på norsk. Lykke til, det går bra:D
    Og Tusen takk!:)

    SvarSlett
  9. Åh, så bra :D Men vet du om vi må møte opp lenge før vi egentlig på møte opp for å stå i kø og sånn? (oi, dette ble bare tull, prøver på nytt) Jeg har time kl 10.00, må jeg møte opp lenge før det for å komme meg inn på ambassaden? :)

    SvarSlett
  10. Sofie: Jeg tror at desto før du møter opp, desto mindre kø. Klokken 10 er det nok MYE kø, så jeg ville møtt opp tidligere. Folkene på ambasaden tar inn folk etter rekkefølgen de kommer i, ikke etter når de har time, i alle fall det jeg har hørt:)

    SvarSlett
  11. Heei :) Vet jeg liksom er 2 år for sent ute nå assa, men googlet litt etter visum osv og fant det innlegget her :)

    Jeg skal på språkreise til California med EF til sommeren, og er veldig usikker på det med visum.. Jeg skal være der i 4 uker, men har lest noen steder at man ikke trenger visum i det hele tatt om det er under 90 dager, men har hørt overalt ellers at visum er påkrevd uansett.. Hvor lenge i forveien av reisen må jeg søke visum..? Er det noe annet jeg må gjøre før reisen som er greit å få gjort i god tid? :)

    Søt blogg btw, elsket designet ditt! :)

    SvarSlett
  12. Hei, har et spørsmål til søknaden. Jeg fikk godkjent bildet mitt selv om det var svart bakgrunn istedenfor hvit (ettersom jeg ikke hadde noe bilde på daværende tidspunkt som hadde hvit bakgrunn, og jeg trodde at jeg måtte laste opp et bilde umiddelbart). Når jeg så at jeg fikk beskjed om at bildet oppfylte kravene så gikk jeg videre, og kom til slutt til confirmation, der jeg printet ut siden. Finner selvfølgelig ut i ettertid at jeg ikke får gått inn og endret på bildet når jeg har valgt et som ble godkjent, og nå blir jeg litt bekymret for at jeg skal få noe problemer med bildet når jeg møter opp til intervju. Hva bør jeg gjøre nå?

    Skulle også inn og booke intervju nå når jeg fikk confirmation siden printet ut, og avslutningsvis kom jeg til appointment confirmation hvor jeg skulle printe ut siden, men på slutten av siden her så kom det ikke noe bilde opp, det stod bare krav til bildet. Hva betyr dette? Er ikke sikker på om du/dere forstår hva jeg mener her, men jeg fant ihvertfall ikke noen knapp for 'velg fil' på denne siden, så blir bekymret for at bildet som ble godkjent på visum søknaden ikke har blitt godkjent på intervjubookingen ellernoe.

    Håper på svar!! :)
    Hilsen Martine

    SvarSlett